E-recepta to cyfrowa wersja papierowej, dotychczasowej recepty. Od 2019 roku wielu pacjentów spotkało się z tą formą przepisywania leków, jednak jeszcze nie wszyscy wiedzą o co dokładnie chodzi. Jak wygląda e-recepta? Na czym polega realizacja recepty elektronicznej? Jak długo ważna jest recepta cyfrowa?
Dokładnie 8 stycznia 2020 roku wchodzi w życie obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej. Jednak w niektórych przypadkach lekarz nadal będzie mógł wystawić receptę papierową m.in. dla siebie, dla rodziny, podczas wizyt domowych lub przy braku dostępu do systemu e-zdrowie. Taka recepta będzie realizowana ze wszystkimi przysługującymi pacjentowi zniżkami.
Jak wygląda e-recepta
Pacjent wychodząc z gabinetu lekarskiego może otrzymać 4 cyfrowy kod, wydruk informacyjny o wystawionej recepcie wraz z kodem, 4-cyfrowy sms z kodem dostępu do recepty, kod QR na telefonie lub e-mail z plikiem pdf z zawartą informacją o wystawionej recepcie. Wszystko zależy od tego czy pacjent założył Internetowe Konto Pacjenta (IKP) lub posiada aplikację na telefon mObywatel. Jeśli pacjent założy takie konto, może zaznaczyć w systemie w jaki sposób chce otrzymywać dostęp do recepty. Jeżeli poda numer telefonu lub adres e-mail to informacje o recepcie może otrzymać właśnie w taki sposób. W przypadku nie założenia konta, pacjent otrzyma 4-cyfrowy kod dostępu lub wydruk informacyjny.
Realizacja e-recepty
W większości przypadków pacjenci otrzymują kod dostępu do elektronicznej recepty, z którą należy udać się do apteki. W aptece farmaceuta prosi również o numer pesel, ponieważ potrzebuje tych dwóch danych do ściągnięcia recept pacjenta. Jedna e-recepta to jeden lek, a pakiet e-recept to kilka cyfrowych recept (max. 5) w jednym pliku. Jedną e-receptę z danego pakietu można zrealizować w jednej aptece. Oznacza to, że jeśli wykupujemy lek, którego mamy zapisane 4 opakowania, a wybieramy tylko jedno, to kolejne opakowania musimy wybrać w tej samej aptece. Natomiast pozostałe e-recepty możemy zrealizować dowolnie w tej samej lub innej aptece. Recepta elektroniczna obowiązuje również na leki recepturowe oraz może posiadać datę późniejszej realizacji tj. datę realizacji “od dnia”.
E-recepta uwzględnia również specjalne zniżki m.in. honorowego dawcy krwi, kombatanta wojennego tak jak dotychczas. Pacjenci korzystający z tego rodzaju zniżek nie muszą się więc martwić, że nowa technologia odbierze im możliwość korzystania z refundacji.
Ważność e-recepty
W przypadku ważności recepty nastąpiła spora zmiana, ponieważ e-recepta jest ważna rok (365 dni). Wyjątkiem od tej reguły jest recepta na antybiotyk (7 dni), recepta na lek psychotropowy (30 dni) oraz recepta na preparaty immunologiczne np. szczepionki robione (120 dni). Ważne jest to, aby wykupić minimum jedno opakowanie leku w ciągu 30 dni od daty wystawienia recepty, w innym przypadku recepta traci ważność.
Uwaga: Farmaceuta może jednorazowo wydać ilość leku na 180 dni.
Awaria systemu e-zdrowie
W przypadku awarii systemu lub braku dostępu do platformy P1, która pozwala pobierać i realizować recepty pacjent może otrzymać leki jeśli podpisze w aptece stosowne oświadczenie, które potwierdzi, że nie zrealizował wcześniej e-recepty w innej aptece. Pacjent musi również przekazać farmaceucie dane dostępu do recepty, czyli 4-cyfrowy kod i numer pesel.
Zalety e-recepty
Wystawiane przez lekarzy cyfrowe recepty przynoszą wiele korzyści zarówno dla lekarzy jak i pacjentów. Jedną z głównych zalet ma być skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów, ponieważ takie recepty mogą być wystawiane na 12 miesięcy. Pacjent nie musi więc chodzić co 2-3 miesiące aby tylko otrzymać receptę na kontynuację leków, a w konsekwencji nie blokuje kolejki potrzebującym. Ponadto e-recepty wyeliminują fałszywe oraz nieczytelne recepty, z którymi farmaceuci mieli nie lada problem. Warto również wspomnieć o błędach na receptach lub braku niektórych istotnych danych czy pieczątki, bez których realizacja recepty była niemożliwa.
Naszych publikacji nie należy traktować jako wytycznych postępowania medycznego w stosunku do każdego pacjenta. O postępowaniu medycznym, w tym o zakresie i częstotliwości badań diagnostycznych i/lub procedur terapeutycznych decyduje lekarz, zgodnie ze wskazaniami medycznymi, które ustala po zapoznaniu się ze stanem pacjenta. Lekarz podejmuje decyzję indywidualnie w porozumieniu z pacjentem.