Jak wzmocnić odporność – informacje praktyczne

0
534

Odporność organizmu to umiejętność organizmu do walki z zewnętrznymi i wewnętrznymi czynnikami chorobotwórczymi. O odporność powinniśmy dbać przez cały rok, jednak szczególnie ważna jest w okresie jesienno-zimowym, kiedy pogoda sprzyja infekcjom. Co wpływa na wzmocnienie organizmu? Czy istnieją leki na odporność? Jak sobie radzić ze spadkiem odporności?

Układ odpornościowy zwany również immunologicznym to układ narządów, które umożliwiają działanie mechanizmów odporności. W skład tego układu wchodzą narządy i naczynia limfatyczne oraz limfocyty i przeciwciała, których zadaniem jest rozpoznanie potencjalnego zagrożenia i obrona przed nim. Kiedy jednak dochodzi do zaburzenia systemu immunologicznego, organizm staje się łatwym celem dla różnego rodzaju patogenów, a my stajemy się bardziej podatni na infekcje.

Co niszczy odporność?

Istnieją substancje, które niszczą witaminy, zmniejszają ich wchłanialność i zaburzają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Należą do nich przede wszystkim używki m.in. alkohol, papierosy, kawa i cukier. Warto spróbować zrezygnować z nich na dobre, na rzecz zdrowia lub przynajmniej ograniczyć częstość ich spożywania. 

Co wzmacnia organizm?

Kiedy organizm jest przemęczony, łatwiej złapać infekcję. Dlatego tak ważna jest odpowiednia ilość snu i odpoczynek. Odporność osłabia również stres, warto więc starać się unikać sytuacji stresowych i nauczyć się z nimi radzić np. poprzez aktywność fizyczną. Najlepiej ruszać się regularnie, co najmniej 3 razy w tygodniu po minimum 30 minut. Powinniśmy znaleźć taką formę ruchu, którą lubimy i która sprawia nam przyjemność. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że będziemy wykonywać ją regularnie. Aktywność fizyczna sprzyja nie tylko odporności, ale dba również o naszą sprawność intelektualną i sylwetkę.

Dieta na odporność

We wzmacnianiu odporności bardzo ważna jest dieta. Na talerzu nie powinno zabraknąć przede wszystkim warzyw i owoców, które są bogate w antyoksydanty i witaminy. Do bomb witaminowych należą m.in. brokuły, jarmuż, szpinak, porzeczki i cytrusy. Posiłki powinniśmy komponować tak, aby posiłek był kolorowy i pełen wartości odżywczych z różnych grup produktów. Warto wspomnieć również o kiszonkach, które dostarczają naszym jelitom miliony probiotycznych bakterii. Bakterie hamują rozwój patogenów i przywracają równowagę flory bakteryjnej. Nie zapominajmy o czosnku i cebuli, które działają bakteriobójczo i mobilizują organizm do walki. Najlepiej jeść je na surowo lub przyrządzić zdrowotne mikstury np. nalewkę cebulową lub syrop czosnkowy. Jeśli jednak nie jesteś w stanie dostarczyć sobie wraz z dietą wszystkich niezbędnych makro i mikroelementów, warto skorzystać z dostępnych na rynku suplementów diety.

Suplementy na odporność

Apteczne półki uginają się pod ciężarem suplementów na odporność. Aby wesprzeć układ odpornościowy wybierajmy produkty kompleksowe zawierające zestaw witamin, cynk, magnez i kwasy DHA. Dobrym rozwiązaniem są również suplementy na bazie wyciągów roślinnych z czarnego bzu, aronii oraz jeżówki purpurowej. Z roślin warto również wspomnieć o aloesie, który przywraca równowagę jelitom zmniejszając ilość bakterii nieprzyjaznych naszemu organizmowi. Od października do końca kwietnia nie zapomnijmy również o suplementacji witaminy D, która wpływa nie tylko na nasz układ odpornościowy, ale również na nasz nastrój w okresie jesienno-zimowym. W połączeniu z tranem świetnie ochroni nasz organizm przed chorobami i złagodzi stany zapalne toczące się w organizmie. Wybór suplementów na odporność jest naprawdę ogromny i może stanowić nie lada kłopot, dlatego warto skorzystać z pomocy farmaceuty lub postawić na jeden sprawdzony środek.

Nazywam się Aleksandra Rutkowska i jestem z wykształcenia dietetykiem i technikiem farmaceutycznym. W pracy w aptece skutecznie łączę oba zawody dzieląc się z pacjentami swoją wiedzą i doświadczeniem. Stale poszerzam swoją wiedzę uczestnicząc w konferencjach i webinarach poświęconych żywieniu, interakcji leków z żywnością i farmakologii.