Prawidłowa dieta usprawni przemianę materii

Wiele mówi się o dietach i zdrowym żywieniu. W tym artykule poruszamy temat wpływy diety na przemianę materii i jakiego rodzaju potrawy wpływają na nasz metabolizm.

Nawodnienie a zaparcia

Uciążliwe zaparcia odbierają ochotę na jedzenie. Prawidłowa dieta usprawni przemianę materii, co przywróci nam apetyt. Należy wiedzieć, że funkcjonowanie układu pokarmowego zależy od naszych dobrych nawyków to jest, często jedzenia niewielkich porcji, przyjmowania dużej ilości płynów oraz aktywności fizycznej. Dbajmy więc o nawodnienie naszego organizmu. Kiedy pijemy mniej niż 1,5 litra wody na dobę, wtedy organizm płyny. Wówczas z jedzenia, które trafia do jelita grubego, wyciskana jest większość wilgoci. To sprawia, że pokarm z trudnością przesuwa się dalej i pojawiają się zaparcia.

Prawidłowa dieta usprawni przemianę materii

Produkty spożywcze wspierające trawienie

Warto wiedzieć, że dzięki procesowi fermentacji kiszone warzywa, na przykład kapusta, zawierają duże ilości kwasu mlekowego, który reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspierając trawienie. Pomagają także przy nadkwasocie. Spożywanie kiszonek przyspiesza metabolizm, bowiem są one źródłem zapobiegającego zaparciom błonnika. Kiedy zjemy za dużo, brzuch może przypominać balonik, ponieważ jelita nie nadążają z trawieniem zgromadzonego w nich pokarmu. Dlatego też pamiętajmy o regularnym dostarczaniu błonnika, szczególnie z owoców i warzyw, bowiem pobudza on pracę jelit. Natomiast kiedy dokuczają nam wzdęcia, potrawy podawajmy ze świeżymi ziołami. Ich listki zawierają olejki eteryczne, które ułatwiają trawienie ciężkich dań.

Świeże oregano czy bazylia łagodzą skurcze jelit, usuwają gazy i neutralizują szkodliwe kwasy w przewodzie pokarmowym. Znów do mięs dodawajmy rozmaryn, a dania z kapustą przyprawiajmy kminkiem, który działa rozkurczowo, zapobiegając wzdęciom. A na niestrawność pomoże nam majeranek. Potrawy z jego dodatkiem są lepiej przyswajalne przez układ pokarmowy. Warto też powiedzieć o tym, iż zalecane jest dodawanie do potraw tłoczonego na zimno oleju lnianego, który jak balsam powleka żołądek i wzmacnia błony śluzowe układu pokarmowego. Sięgajmy także po oliwę, ponieważ świetnie radzi sobie ze zgagą.

Ponadto warto także wspomnieć o preparatach aplikowanych miejscowo w sytuacji, kiedy potrzebujemy doraźnego i skutecznego rozwiązania uciążliwych zaparć. Należy wiedzieć, że ich zaletą jest działanie bezpośrednio w miejscu powstania problemu, niemal brak interakcji z innymi lekami i konieczności połykania kolejnej tabletki.