Niedobór lecytyny objawy

Jakie składniki są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, wątroby czy utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi? W odpowiedzi na to pytanie można wymienić kilkanaście przykładów. W tym artykule skupiamy się na jednym z nich – lecytynie. Sprawdź, co to za związek i jakie są objawy niedoboru lecytyny?

Czym jest lecytyna i jakie funkcje pełni?

Pod słowem “lecytyna” kryje się tak naprawdę grupa związków – fosfolipidów, których rdzeniem cząsteczki jest glicerol. Pełnią one wiele ważnych funkcji w ludzkim organizmie:

  • są podstawowym składnikiem błon komórkowych, pomagają w utrzymaniu ich płynności i struktury, a także umożliwiają transport substancji do wnętrza komórki i na zewnątrz;
  • uczestniczą w trawieniu i wchłanianiu tłuszczów w przewodzie pokarmowym;
  • mają korzystny wpływ na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego;
  • wspomagają proces regeneracji wątroby;
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu frakcji LDL we krwi (nazywanego “złym cholesterolem”);
  • ułatwiają wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K);

Ze względu na takie działanie lecytyna jest zalecana chociażby w profilaktyce i leczeniu chorób sercowo-naczyniowych czy schorzeń wątroby. Jej korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego wykorzystuje się także przy problemach z pamięcią, koncentracją czy nadmiernym zmęczeniem.

Niedobór lecytyny

Niedobór lecytyny – objawy

Jakie są objawy niedoboru lecytyny? Ze względu na to, że pełni wiele ważnych funkcji, jej niedobór daje objawy ze strony różnych narządów i układów. Wśród niepokojących sygnałów, które mogą świadczyć o niedoborze lecytyny, wymienia się m.in.:

  • chroniczne uczucie zmęczenia i wyczerpania;
  • trudności w trawieniu i wchłanianiu tłuszczów, które mogą prowadzić do bólów brzucha czy biegunek;
  • nadmierna suchość skóry, stany zapalne;
  • problemy z uczeniem się, pamięcią i koncentracją;
  • zmiany nastroju spowodowane nieprawidłowościami w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego;
  • zwiększony poziom cholesterolu frakcji LDL;
  • gromadzenie się tłuszczu w wątrobie i niealkoholowe stłuszczenie wątroby;

Jak uniknąć niedoborów lecytyny?

Reklama

Jak zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na lecytynę?

Przyczyny wystąpienia objawów niedoboru lecytyny są różne. Może być to zarówno źle zbilansowana dieta i problemy z wchłanianiem lecytyny, jak i długotrwały stres zwiększający zapotrzebowanie na ten związek.

Jak zapobiec niedoborowi lecytyny? Po pierwsze warto zadbać o to, aby w codziennej diecie pojawiały się produkty bogate w lecytynę. Należą do nich m.in. nasiona słonecznika czy żółtka jaj. Jeśli urozmaicony jadłospis nie wystarczy można pomyśleć o przyjmowaniu suplementów diety z lecytyną.

Jednym ze sposobów na zmniejszenie ryzyka niedoboru lecytyny jest również unikanie narażenia na długotrwały stres. Warto w tym celu pomyśleć o praktykowaniu technik relaksacyjnych (np. jogi, medytacji) i regularnej aktywności fizycznej.

Lecytyna odgrywa ważną rolę w ludzkim organizmie. W związku z tym, warto zadbać o zdrową dietę, suplementację, regularną aktywność fizyczną i techniki radzenia sobie ze stresem, aby zapobiec jej niedoborowi.

Artykuł sponsorowany