Przesilenie wiosenne – jak sobie z nim radzić

0
142

Przesilenie wiosenne zwane również syndromem wiosennego zmęczenia, pojawia się wraz z końcem zimy i rozpoczęciem wiosny. Objawy mogą utrzymywać się długo, w zależności od tego, jak nasz organizm dostosowuje się do zachodzących zmian. Aby uniknąć przykrych dolegliwości, warto wiedzieć jak przeciwdziałać i jak radzić sobie z przesileniem. Co to jest przesilenie? Czym się objawia? Jak poradzić sobie z dolegliwościami? Czy istnieje dieta na przesilenie wiosenne?

Co to jest przesilenie wiosenne?

Dynamicznie zmieniające się temperatury i aura za oknem, sprawia, że organizm osłabiony po zimie nie nadąża za zmianami w przyrodzie i reaguje na nie różnymi dolegliwościami. Dotyka w szczególności osoby wrażliwe na pogodę, ale nie tylko. Przesilenie wiosenne występuje najczęściej na przełomie marca i kwietnia. Na szczęście wraz z nadejściem wiosny i ustabilizowaniem się pogody, objawy ustępują.

Objawy przesilenia wiosennego

Przesilenie wiosenne wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Do głównych objawów należą: zmęczenie, brak sił, brak chęci do życia, bóle głowy, bóle mięśni, senność, problemy z koncentracją, smutek, rozdrażnienie, nerwowość, a nawet kołatanie serca.

Jak wspomóc organizm w walce w przesileniem?

Kiedy dopadną nas objawy przesilenia wiosennego należy przyjrzeć się prowadzonemu stylowi życia. Przede wszystkim zaleca się:

  • odpoczynek – oraz wszelkie sposoby, które pomagają nam się zrelaksować (np. muzyka, aromaterapia).
  • sen – odpowiednia ilość snu (minimum 7-8h dziennie) najlepiej regeneruje organizm i obniża poziom stresu.
  • aktywność fizyczna – najlepszą aktywnością będzie spacer na świeżym powietrzu lub wysiłek stymulujący układ krążenia np. nordic walking, bieganie, pływanie, spokojne ćwiczenia na macie. Z intensywnego treningu lepiej zrezygnować, ponieważ może on tylko pogorszyć samopoczucie i zmęczenie.

Dieta dobra na wszystko

Równie ważna jest nasza dieta, czyli wszystko to, co spożywamy każdego dnia. Należy skupić się na wzmocnieniu organizmu po zimie i dostarczeniu dużych ilości owoców i warzyw, które są bogate w substancje odżywcze (m.in. witaminy, minerały). Staraj się wybierać produkty zawierające spore ilości magnezu, który odpowiada za pracę układu mięśniowego i wpływa na nasz nastrój. Znajdziemy go np. w gorzkiej czekoladzie, kakao, pestkach dyni i nasionach słonecznika. Nie zapominajmy o witaminach z grupy B, które usprawniają pracę układu nerwowego. Bogatym źródłem kompleksu witamin B są kasze, kiełki, produkty pełnoziarniste i ryby. Do przygotowywania potraw wybierajmy dobre jakościowo tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek i inne oleje roślinne, które dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jeśli chodzi o nawodnienie to najlepszym wyborem będzie woda, herbatki ziołowe i świeżo wyciskane soki. Powinno wypijać się około 2l płynów dziennie, które przyspieszą przemianę materii i pomogą usunąć toksyny z organizmu. Podczas przesilenia wiosennego można wspomóc się również preparatami wielowitaminowymi, które dostępne są w aptece. Taka 1-2 miesięczna kuracja pomoże uzupełnić brakujące po zimie składniki odżywcze i usprawni działanie całego organizmu.

Pamiętaj! Objawy przesilenia wiosennego, które utrzymują się przez długi czas, mogą świadczyć o poważniejszej chorobie. W takim przypadku wykonaj podstawowe badania i skonsultuj się z lekarzem.

 

Nazywam się Aleksandra Rutkowska i jestem z wykształcenia dietetykiem i technikiem farmaceutycznym. W pracy w aptece skutecznie łączę oba zawody dzieląc się z pacjentami swoją wiedzą i doświadczeniem. Stale poszerzam swoją wiedzę uczestnicząc w konferencjach i webinarach poświęconych żywieniu, interakcji leków z żywnością i farmakologii.