Cytrusy i leki to złe połączenie

0
2558
Cytrusy i leki

Grejpfrut oraz sok z tego owocu oraz suplementy diety na bazie lub z wykorzystaniem jego składników nigdy nie powinny być łączone z lekami. Wpływ grejpfruta na metabolizm leków został najlepiej przebadany, ale na liście owoców uznanych za niebezpieczne w połączeniu z lekami znajdują się też inne cytrusy, m.in. pompela, gorzka pomarańcza i limetka.

Wykazano, że obecne w grejpfrucie flawonoidy niejako blokują działanie niektórych enzymów w wątrobie i jelicie cienkim. Przez to właśnie popicie leku sokiem grejpfrutowym powoduje, że lek nie może być metabolizowany, a to z kolei prowadzi do wzrostu jego stężenia we krwi.

Przypuszcza się, że aby uniknąć interakcji, najlepiej odczekać około czterech godzin pomiędzy zjedzeniem grejpfruta, zażyciem suplementu diety zawierającego składniki grejpfruta lub wypiciem soku z tego owocu, a zażyciem leku.

Niebezpieczne połączenia leków i cytrusów

Szczególnie niebezpieczne jest łączenie cytrusów z takimi grupami leków:

  • Blokery kanału wapnia stosowane w leczeniu nadciśnienia tętniczego i choroby niedokrwiennej serca (np. Adalat, Nitrendypina)
  • Leki stosowane w leczeniu zaburzeń lipidowych (np.: Lovastatin, Zocor)
  • Leki przeciwwirusowe stosowane w leczeniu zakażenia HIV oraz pełnoobjawowego AIDS (np.: Invirase)
  • Cyklosporyna – chemioterapeutyk podawany w immunosupresji po przeszczepieniu narządów, zespole nerczycowym i schorzeniach immunologicznych
  • Cyzapryd stosowany w leczeniu m.in.: choroby refluksowej żołądkowo-przełykowej
  • Benzodiazepiny – stosowane m.in. w leczeniu bezsenności (np. triazolam, Midazolam).

Do czego może prowadzić połączenie leków z grejpfrutem lub innymi cytrusami?

Wzrost stężenia blokerów wapnia u chorych na nadciśnienie tętnicze i chorobę niedokrwienną serca może być nawet 3-10 krotny, co prowadzi do gwałtownego spadku ciśnienia po próbie pionizacji.

Z kolei połączenie składników grejpfruta z cyklosporyną powoduje dramatyczny wzrost ciśnienia, któremu mogą towarzyszyć drgawki.

Popicie sokiem grejpfrutowym benzodiazepin może doprowadzić do spłycenia oddechu, kołatania serca, duszności.

 

Źródło materiału: www.zdrowie.pap.pl